חדשות

מסיכת הגנה, הדור הבא: חוקרי הטכניון פיתחו מסיכה בלתי נראית

ההתקן הנלבש מייצר מסך אוויר ומגן על העיניים, האף והפה ללא השפעות שליליות על זיהוי פנים ורגשות ותקשורת בעל פה | ההתקן ניתן לשימוש חוזר ומגן מפני נגיף הקורונה ונגיפים אחרים בדרכי הנשימה

מסך האוויר נובע מתוך יחידה קלת משקל הכוללת מסנן ומותקנת על מצחיה של כובע. צילום: Wisdome Wearables

מסיכות פנים קונבנציונליות אמנם מגנות מפני העברת מחלות, אולם ספרות מדעית עדכנית מצביעה על השפעותיהן הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות השליליות. המסיכות פוגעות בזיהוי פנים ובזיהוי רגשות, משפיעות לרעה על תקשורת מילולית ועלולות לגרום כאבי ראש ובעיות עור. עטיית מסיכות לאורך יום העבודה פוגעת במיקוד ובקשב במגוון רחב של מקצועות. כתוצאה מקשיים אלה, רבים עוטים מסיכות בצורה לא נכונה - על הפה או מתחתיו - מה שמפחית מאוד את ההגנה. אפילו ביפן, שם מסיכות פנים נפוצות, מחקר גדול מצא שרק 20% מהאנשים עוטים מסיכות בצורה נכונה.

מסיכות פנים קונבנציונליות הובילו גם לעלייה דרמטית בפסולת פלסטיק, בעיה שהוחרפה בעקבות הוראות ממשלתיות על חבישת מסיכות. המסיכות מייצרות כיום מיליוני טונות פסולת בשנה.

צוות חוקרים בטכניון, בראשות פרופ' משה שהם ופרופ' דיוויד גרינבלט מהפקולטה להנדסת מכונות, העלה פתרון חדש לדילמת המסיכה הקונבנציונלית - "מסך אוויר" בלתי נראה הזורם מול פניו של המשתמש. מסך האוויר נובע מתוך יחידה קלת משקל הכוללת מסנן ומותקנת על מצחיה של כובע. שימוש ברעיון חדשני זה הבליט כמה יתרונות מרכזיים: מסך האוויר מגן על העיניים, האף והפה ללא השפעות שליליות על זיהוי פנים, זיהוי רגשות ותקשורת בעל פה. בנוסף, ההתקן כולו ניתן לשימוש חוזר ולכן אינו מזהם את הסביבה.

משמאל נראית התנהגות החלקיקים במצב נטול מיגון. מימין, מסך האוויר מסיט את החלקיקים מטה וכך מגן על האדם. צילום: Wisdome Wearables

מחקר שפורסם לאחרונה, המבוסס על ניסויים שנערכו במעבדתו של פרופ' גרינבלט, הדגים את יעילות מסך האוויר בחסימה יעילה של אירוסולים וטיפות שנוצרו במהלך נשימה ודיבור, כמו גם טיפות גדולות שנוצרו במהלך שיעול והתעטשות. מעבר לכך, כאשר המשתמש שוהה באוויר נגוע, מסך האוויר מסיר תרסיסים מחזית הפנים בתהליך המכונה "סחף".

בסרטון אפשר לראות את האפקט המשותף של חסימה וסחף. בסרטון נעשה שימוש בתאורת לייזר כדי להמחיש את זרימת האוויר:

הסטודנטים דוד קיסר וענאן גרזוזי מתכנית האנרגיה ע"ש גרנד בטכניון (GTEP) סייעו בניתוח הנתונים הניסויים ובפיתוח מודל מתמטי, מבוסס פיזיקה תיאורטית, של מסך האוויר.

החוקרים ערכו ראיונות אחד על אחד ומחקרי פיילוט עם יותר מ-50 נבדקים ממגזרים שונים: מבוגרים ומטפליהם בבתי אבות, פרופסורים באוניברסיטאות וסטודנטים שלהם, עובדים בקרבה פיזית כגון חונכים, פיזיותרפיסטים ופסיכולוגים, עובדים בחנויות קמעונאות ובמשרדים, צוותי הנהלת היי-טק וחברי דירקטוריון המשתתפים בפגישות ארוכות בתוך חדרים. הראיונות הראו בבירור את היתרון של מסך האוויר הבלתי נראה על פני מסיכות הפנים הנפוצות. קבוצות אלו מייצגות מְאמצים מוקדמים (Early Adopters) פוטנציאליים, שייהנו בעיקר מהטכנולוגיה החדשה הזו בישראל ובעולם.

הטכניון העניק לאחרונה רישיון לטכנולוגיה לחברת Wisdome Wearables Ltd. הסטארט-אפ החדש נמצא כעת בתהליך של מסחור המוצר ומחפש שותפים למימוש טכנולוגיה זו לטובת אלה הנמצאים בסיכון גבוה לסבול מנגיפים בדרכי הנשימה כגון קורונה, MERS, שפעת ועוד.

נושאים קשורים:  מסיכת הגנה,  מסיכת מיגון,  19-COVID,  הטכניון,  חדשות,  נגיף הקורונה
תגובות